Drogi prezent dla kontrahenta nie jest podatkowym kosztem
Wydatki ponoszone na kosztowne zestawy upominkowe dla kontrahentów są kosztami reprezentacji. Pomimo związku wydatków z prowadzoną przez podatnika działalnością wydatki te są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.
Zdarza się, że podmioty prowadzące działalność gospodarczą przekazują wybranym kontrahentom zestawy upominkowe składające się m.in. z własnych produktów oraz dodatków typu kubki, długopisy, słodycze itp. Zdarza się, że opisywane upominki – z uwagi na ich wartość – nie mieszczą się w definicji próbki. Firmy wychodzą jednak z założenia, że takie przekazanie ma spełniać rolę marketingową. Należy także przyjąć, że przekazanie upominków nie następuje na rzecz konkretnej osoby fizycznej, lecz do siedziby kontrahenta.
W każdym przypadku ocenić wydatki poniesione przez podatnika w aspekcie umowy darowizny, wydatku na cele reprezentacyjne bądź wydatku posiadającego cechy reklamy.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki na reprezentację, w szczególności wydatki poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym napojów alkoholowych. Natomiast wedle przepisu art. 16 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy nie stanowią kosztów podatkowych darowizny i ofiary wszelkiego rodzaju.
Darowizny
W myśl art. 888 kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Podstawowym warunkiem uznania danej umowy za darowiznę jest zatem to, aby obdarowany nie wykonał na rzecz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)